söndag, april 26, 2009

Söndag.

Jag köpte ett märgben för sexton kronor. Det var stort och fick inte plats i kastrullen. En liten halvcentimeter stack upp. Lagom mycket för att ångan skulle hitta ut. Vilket jag antar var bra egentligen. Det fick koka med palsternacka och lök i flera många timmar igår. Ihop med diverse kryddor. Och morötter. Jag och Beebop tittade på Robot Chicken och Hellraiser under tiden. Bland annat.

Hellraiser var inte lika bra som jag mindes den. Eller jag är inte ens säker på att ha sett den innan. Clive Barkers helt absurda skitsnack på extramaterialet var i alla fall kul att titta på. Där han förklarar att filmen är så mångfacetterad... vinklar och djup i såväl känslomässigt dravel som i ren horror. Kul med folk som verkligen tror på det de gör, även om det tjugo år senare är plumpartad och svårförståelig splatter.

Jag fick ett halvt rådjur av min pappa för ett tag sedan. Det har ockuperat stora delar av frysen. Men nu har vi stilla börjat beta av det, bit för bit. Vår buljong har vi således kokat en vacker rådjurssoppa med nu. Simmig och underbar. Det luktar Per Moberg i köket och snart ska vi spisa. Till detta kommer vi naturligtvis äta det bröd som bakades i veckan, och som tog inte mindre än två veckor att göra, från sättning av russinjäst till den lavain som brödet byggde på. En homogen deg ligger kvar i kylen, invirad i en handduk, och väntar på nästa veckas bak. Då blir det lantbröd på rågsikt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar att ni är så husliga.
Här är en länk till Björn - om du blir sugen på lite religion någon gång.

http://www.thebjorn.com/

Anonym sa...

åh björn, du är ju underbar!
varför finns det inte fler killar som bakar och grejar...

S:t Anton von Plötzensee sa...

Björn! Är det du som laddat upp SMK-låtar på 8bc (http://www.8bitcollective.com/members/Slagsm%C3%A5lsklubben/) eller är det någon som inskränker och hittar på bara. Det vore väldigt trevligt med ett svar snarast möjligast.

Mvh Anton

Wendy sa...

English please! :( I wanna know what you're saying!