söndag, oktober 11, 2009

Live!

Hej gott folk!


Jag hade tänkt skriva ett inlägg om hur jag sommaren 1996 låg i ett tält på ett scoutläger och fick höra den bästa låten jag hört i hela mitt liv. Min pappa hade gett mig en sån där liten radioapparat med tillhörande hörlurar. Låten var "Istället för musik: Förvirring". Av och med Bob Hund. Ett Bob Hund som spelade här i Norrköping för blott ett par dagar sedan. Alltså Sveriges bästa live-band. Jag har hört en miljon gånger att vi är Sveriges bästa live-band. Men det är vi inte. Det är ju Bob Hund. Och jag har nu sett dom. Mycket vatten har runnit under många broar och äntligen kan jag säga att jag sett dom live.
En sak avklarad på listan över vad man bör göra innan man dör.

Jaja.

Det som dock ligger och mal i bakskallen är att DJ Sleepy sågade Maskinen i Tracks*, eller nåt P3-program. Ni vet, Frejs band Maskinen, ni vet Sleepy, som tjallade till vakterna på Hultsfred i somras så att de slängde ut Frej från backstage för att Frej sa att han var Sveriges bästa rappare. Haha.

Det känns så skönt att ett band som Slagsmålsklubben är omtyckta. Eller att folk gillar vår musik i alla fall. Och gillar att se på oss när vi töntar runt på Pampasscener inför femton tusen. Eller P&L för tolv tusen. Det känns jätteskönt att vi får såna bokningar. För att det liksom finns nåt att backa upp vårat skitsnack med. Ett skitsnack som vi aktivt undviker att sprida. För vi är schyssta killar som ni skulle gilla att hänga med.

Och det känns så himla skönt att titta på Petter och hans Banan-Det-Går-Bra-Nu-Kompisar mitt på dagen på Hultsfred inför några få stackare som känner igen dom från framsidan av Kingsize. Då känner man att man kommit någonstans. Hmm... nej, låt mig omformulera det där. Det som känns skönt är när kändisar med en promille av ens egen fan base uttalar sig om att det går så bra nu.

Idag är det en bra dag.

*Jag hade visst fel, han sågade inte. Borde lyssnat själv. Jag är en såå dålig människa. Orkar inte skriva nytt inlägg med ny... approach. Sorry.

6 kommentarer:

T sa...

Jag har nu också fått hört dom på riktigt! Första gången igår efter att ha väntat så många år. Åh yes, det var fint!

MagnusHäst sa...

Riktigt bra inlägg!

HC Andersson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
HC Andersson sa...

Tack för ännu ett kul inlägg Björn!

Istället för musik förvirring är ju bara så grym! Satt faktiskt och sjöng b-spåret Trampolin för en ointresserad gf på en thairestaurang förra Fredagen. Tycker att kompet i Trampolin påminner om musiken från dungeons'en i Zelda 1.

Såg dem på Arvika Festivalen typ 97 och de var kanon, minns att Tomas Östbergs poser påminde mycket om de som Refused-Dennis körde.

För övrigt så är väl en diss av sleepy alltid ok, bara för att han fick frej utslängd och för att han spelar med en människa som tycker att södermalm är hårda betongdjungeln.

Mikael sa...

Kommer ni verkligen till Umeå?!

Unknown sa...

Ännu ett bra inlägg.
kommer ni någonsin göra en spelning långt upp i norr? skulle vara drömmen!