fredag, oktober 08, 2010

Hahaha!

Hittade just det här gamla mailet som min undersökande vän Viktor Banke skrev i hopp om lite kött på sin version av "the Dirt" á la Slagsmålsklubben. Hade helt glömt bort det men i och med att jag så klart satt och googlade Anders F Rönnblom i min mailmapp dök detta mail upp.
Så vad lär vi oss? Vi lär oss inget men ni goa läsare ska lära er att Anders F Rönnblom var den som skapade intelligent svensk pop. På Spotify finns bara skivan "En Popklassiker" vilken bara har några bra låtar, och mycket skit... eh, ja, och det var det som jag skulle maila honom om och klaga på. Att han måste va me på Spotify... viktigt sånt där. I alla fall. Intervju:


Frågor att svara på snarast möjligt tack.

Vad gjorde du i ditt liv under 2000/2001?
Gick på gymnasiet va? I ettan. Och sen ettan igen. För jag hoppade av
naturvetenskapliga på engelska för det var trist. Och så började jag
konst&form istället. Som nu heter Bild&Form.
Sista terminen i första ettan satt jag ganska mycket på café Annars och
drack kaffe, lyssnade på musik, rökte, och läste böcker. Det var nog det.
Jag och min vän Simon hade startat en vinprovarklubb också. Det var nice.
Minns inte så mycket exakt vad jag gjorde under den här tiden... men
antagligen så... spelade jag en massa musik. I några band.
Det var på den tiden det fortfarande var kul med små lokalspelningar. När
det bara kunde gå uppåt hela tiden.


Vart och hur gick du ut?
Jag gick nog inte ut så himla mycket. Inte på ställen. Det har aldrig
funnit några ordentliga ställen att gå ut på i Norrköping. Det var nog
mest fester i replokalen. Och ibland nere på Kulturkammaren. När det kom
band eller råkade bli nyår eller sådär. Sen fanns det ett ställe till. Ett
som hette Bergsbron. Klubben hette Popstopp. Det var kul ibland. FFP och
lite sånt spelade där. Edson. Jag har inte gillat Edson nåt vidare.

Vilka umgicks du med?
Jag umgicks med bandet framför allt. Men också lite folk från min
dåvarande klass. Hängde en himla massa hemma hos en viss Christine som
gick i min klass. Men det var på hederliga grunder.

Några hobbys/sporter?
Min egentligen enda hobby var nog att göra musik. På den tiden spelade jag
en massa gitarr och skrev mycket texter... det har ju slagit om helt nu.
Gör raka motsatsen. Musikmässigt sett...
Nä. Jag har hållt på med fotboll, judo, gymnastik, och orientering.
Orientering var det enda som var kul. Fast det höll bara i sig i fyra år
eller nåt.
Sen var det trist.
Jo, jag ritade ganska mycket också.

Vilken musik lyssnade du på?
Philemond Arthur and the Dung, Hare Krischna Brass Band, Aphex Twin och
Portishead. Och Anders F. Rönnblom. Han har betytt mest för mitt
musikskapande. Big time.
Sen så... lyssnade jag massor på Pugh Rogefeldt, Gösta Linderholm och...
hm... Ola Magnell tror jag. Och Blur.
Det var nog allt...

Var du med i någon/några organisationer?
Jag var med i Fältbiologerna. Och till en början var jag ganska aktiv
där... fast det ebbade ut i att det de facto bara var sjukt soft att ha en
stuga i city där vi kunde röka hasch och ha sex. En gång slog jag sönder
hela övervåningen... vet inte varför jag säger det... men det var så himla
inte mig. Du vet en sån där grej som gör att man inser att man ibland gör
saker man inte trodde man var kapabel till. Otäcka saker.

Bifoga mer än gärna en bild på dig själv!


Hur bodde du?
Jag bodde hemma hos min mor och far. Jag och min syster. Och en hund.
Jag hade mitt rum där. Jag satt i sängen och spelade gitarr och skrev.
Känns jävligt långt borta nu. Det var en fridfull lägenhet och alla
grannar i vårt hus var bästisar. Eller alla kände alla. Kräftskivor och
lite mer än bara morsning i trapphuset. Jag älskade Plankgatan 3 och 5.

Låg du någonting med kvinnor eller män?
Jag har tyvärr aldrig legat med en man, och jag tror inte jag kommer göra
det heller. På den tiden var inte kvinnor kvinnor, de var flickor. Och jag
var pojke. Jag var ganska rutten på den tiden. Samvetslös. Inte mot tjejer
direkt. Men kall liksom.
Jag blev väldigt sårad av min första kärlek och jag skyller mitt senare
agerande i livet på henne. Eller på att hon dumpade mig. Så jag dumpade
jag med.
Och jag var övertygad om att jag kunde få exakt vem jag ville. Vilket inte
är så positivt i längden, eftersom... jag faktiskt fick det. Usch. Jaja.
Det var då. Nu är jag en trogen man med ordentligt förhållande. Och allt.

När började du musicera, och hur?
Jag började spela valthorn på frälsningsarmén på mellanstadiet. Men det
var ju rövtråkigt, så jag sket i allt som hade med musik att göra.
Sen i kanske... sjuan, så började jag spela lite gitarr hos
studiefrämjandet. Fast jag lärde mig blott tre ackord. Sen tröttnade jag
på det.
Fast sen startade jag och min vän Daniel ett idiotprogggband, som hette
the Solbrillers. Och där spelade jag mina tre ackord och Daniel sjöng.
Joni och Beebop hoppade på efter någon vecka eller om det var längre.
Vi blev ett lagom populärt band. Ingen spelade sånt som vi spelade. Eller
vafan... vi var nog så stora vi kunde vara. Vi hade en gedigen skara fans.
Folk som gillade HC gillade det. Fast vi spelade inte HC. Inte alls.
Samtidigt spelade jag i ett band med Hannes, som hette Addo 602, vilket
var ett indieband. Vi blev ganska hypade genom Terry Eriksson, vad jag
minns, och spelade förband till Fosca på Bombens 5-årsfest. Spelade även
på Emmaboda.
Det var tider det...
Det var genom Addo som jag lärde mig spela orgel lite. Sen upptäckte jag
att det var sjukt kul med melodika och synt och orgel och piano. Klaviatur
helt enkelt. Roligare än gitarr. Jag är så jävla kass på gura så därför
gillar jag nog mest piano. Man kompa och spela melodier. Det gillar jag.
Så... jag började musicera för att jag hängav mig åt det. Gjorde det jag
gillade.

Vad fan heter det, synt eller synth?
Om man är svensk och pratar svenska så heter det synt. Om man pratar om en
synt. Om man pratar om den trista malande tyska lädermusiken så heter det
synth.





Varför blev du inte bara högskolestudent istället?
SVAR 1:
Nja... jo. Det har det väl blivit. Eller inte högskola. Men konstskola. I
två år. Det var nice. Och jag har gjort jobb för SVT och en massa
skivomslag och affischer, vilket jag gjort med... utbildningen i ryggen...
eller snarare, den har gjort att jag kunnat känna mig lite... proffsig.
Hehu.
Men varför det inte blev mer skola än så, så är svaret att jag inte har
haft tid. Jag spelar ju i Slagsmålsklubben.
SVAR 2:
Fråga inte mig, jag har inte gjort ett aktivt val i mitt liv. Allt handlar
om det här bandet och då är det kollektivet som bestämmer, inte jag.

Inga kommentarer: